Declaratia 600 – PFA

Declaratia 600

Declaraţia 600 care trebuie depusă de PFA

ANAF  a preluat de la 1 iulie 2012, administrarea contribuţiilor de asigurări sociale /CAS/ pentru pensie, datorate de persoanele fizice, potrivit modificărilor aduse Codului Fiscal la finalul anului 2011.

Contribuţiile la pensii datorate de persoanele fizice vor fi achitate la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul unităţilor fiscale în raza cărora sunt luaţi în administrare contribuabilii.

Declararea veniturilor care reprezintă baza lunară de calcul a contribuţiilor sociale se realizează prin depunerea  Declaraţiei 600 privind venitul asigurat la sistemul public de pensii.

Declaraţia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii (formularul 600) trebuie depusă de PFA, II sau IF autorizate să desfăşoare activităţi economice, persoanele care realizează venituri din profesii libere, persoanele care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, la care impozitul pe venit se determină pe baza datelor din evidenţa contabilă în partidă simplă.

Pentru anul 2012, declaraţia se va depune de către aceşti contribuabili numai în situaţia în care ei se încadrează în una dintre aceste categorii, începând cu data de 1 iulie 2012.

Declaraţia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii nu trebuie depusă de cei care desfăşoară activităţi pe baza unui contract individual de muncă, şomeri sau de către cei care realizează venituri de natura profesională, altele decât cele salariale, din drepturi de autor şi drepturi conexe.

RECIZĂRI IMPORTANTE

NU datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile obţinute, contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente dacă venitul rămas după deducerea din venitul total realizat al cheltuielilor efectuate în scopul realizării acestui venit, respectiv valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat (741 lei).

Deci, dacă venitul mediu lunar este sub 741 lei, nu aveţi obligaţia plăţii CAS pentru pensie, dar datoraţi contribuţia de sănătate 5,5% din venitul net.
Până nu realizaţi un venit de cel putin 741 lei, nu sunteţi obligaţi să depuneţi declaraţia! (declaraţia o veţi depune doar dacă doriţi să fiţi asiguraţi la sistemul public de pensii , iar venitul asigurat declarat va fi de 741)

Sunteti obligaţi să depuneţi Declaraţia 600, începând cu luna în care veţi realiza un venit mai mare sau egal cu 741 lei.

Cum se va depune formularul
Declaraţia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii se depune, pe suport hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Organul fiscal competent la care trebuie depusă declaraţia este organul fiscal în a cărui rază teritorială se află adresa de domiciliu a contribuabilului sau adresa unde acesta locuieşte efectiv, în cazul în care diferă de cea de domiciliu.
De asemenea, formularul se poate depune online de către contribuabilii care au un “Certificat digital calificat de semnătură electronică”.

Anunțuri

145 comentarii la “Declaratia 600 – PFA

  1. Bună ziua. Pe numele fiului meu, cine este inca student la zi (anul IV în acest an), am infiintat un PFA pentru proiectul „Măsura 114 -sprijinul fermei de subzistentă”, pentru care am obtinut finantare incepând cu anul 2011. La finanţele din Cluj (unde are domiciliul) (ferma este în judeţul Sălaj) anul trecut am depus declaratia cu venitul estimat, şi declaratia pentru contribuţia de sănătate. La pensie nu am depus încă declaraţie pt. CAS. Vă rog să-mi indicaţi care articol din legislaţie specifică precizarea dvs. din enunţul de mai sus cu privire la faptul că sub limita de 741 lei/lună venit mediu lunar NU ESTE OBLIGATOR plata CAS pt. pensie? Mulţumesc anticipat.

  2. Modificarile la Codul Fiscal, schimba competentelele privind preluarea si administrarea tuturor contributiilor sociale obligatorii datorate de catre persoanele fizice (cum ar fi contributiile privind asigurarile de sanatate, sau cele la fondul de pensii), care realizeaza venituri din activitati independente si alte venituri, aceste competente revenind incepand cu data de 1 iulie 2012 Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

  3. Posed un I.I. DIN 15.03.2011 LA CARE NU AM PLATIT PENSIA..celelalte obligatii le-am platit…ce trebuie sa fac in continuare legat de aceasta ,mentionez ca nu am depus nicio declaratie 600 pana acum.MENTIONEZ CA NU SUNT ANGAJAT NICAIERI SI VENITUL MEU venit net anualnu exista, ADICA AM VENIT 0 PE ROMANESTE…CE AR TREBUI SA FAC…ESTE OBLIGATORIU PLATA la declaratia 600 ?

  4. Gabriel, daca pe II ai avut zero venituri, atunci nu trebuie sa faci nimic. Daca ai avut pe II minim 741 Ron venituri inregistrate pe 2012, atunci trebuie sa mergi la finante prima data la ghiseul de informatii si apoi la registratura cu declaratia 600.

  5. va multumesc,am cerut parerea si a 2 consultanti fiscali si mi-au spus acelasi lucru:daca timp de un an nu am facut venituri mai mari de 741 nu sunt obligat sa depun decl.600…cu respect Gabriel

  6. Multumesc pentru articol. Cum procedez in cazul in care casa de pensii m-a pus la plata contributiei, desi eu am avut zero venituri in 2012?

  7. Va rog sa-mi prezentati pe scurt situatia, in special forma de organizare (PFA, SRL, II, etc). Sunteti sigur ca nu este vorba despre CASS?
    CASS – contributii sanatate
    CAS – contributii pensii.

  8. Am infiintat un PFA ca administrator de imobil, dar deja platesc contributie pe contract cu Casa de Pensii Timis, pentru 741 lei. Mai este necesar sau obligatoriu sa platesc CASS la finante?
    Multumesc

  9. Sarut mana. Nu inteleg cand trebuie depus acest formular: atunci cand in anul precedent am atins sau depasit 741ron x 12luni, adica 8892ron venit net, sau atunci cand am atins sau depasit 741ron venit net pe o luna? Va multumesc.

    • Daca ai declarat pe fisa de impunere doar 200 ron/an, atunci nu platesti nimic, ma refer la CAS, adica la pensii, deoarece plata minima incepe de la 741 ron.
      Pentru CASS care este asigurarea de sanatate, platesti 5,5% indiferent de valoarea venitului. Acest lucru insa ar trebui sa-l stii deoarece apare pe fisa de impunere.

      Mult succes!

      • 741ron pe luna, ok, dar daca acei 741ron sa zicem reprezinta castig net pt ianuarie si pina in septembrie nu exista nici un castig, iar in septembrie castigul este din nou 741? alerg cu declaratia pt fiecare luna in care se depaseste acest prag? eu asta am intrebat si mai sus dar vad ca fara succes…

  10. Buna,
    In 2010 si 2011 am avut cu mama mea o I.F.(sistem real) eu fiind eleva apoi studenta la zi( Cluj) si am avut venit 200 lei pe 2010 si 450 lei pe 2011.Pentru aceste sune am platit CASS(sanatate) 5,5% conform fisei de impunere dar de o saptamana mi-a venit prin posta o lmpunere de la sanatate cum ca am restante vreo 1000 lei (5,5% pe salarul minim pe doi ani + dobanda si penalitati).
    La ghiseu explicatia a fost ca elev sau student care obtine 1 leu venit pierde gratuitatea la sanatate conform unei legi din 2006 si plateste dupa salarul minim.M-a puteti lamuri ?
    Multumesc.

    • Din pacate cei de la finante au dreptate. Va rog sa retineti, ca plata CASS este de fapt o TAXA impusa prin efectul legii, iar toate detalile (logice sau nu) sunt prevazute de codul fiscal. Sunteti buni de plata. Uman va sustin, insa codul fiscal, nu.

  11. Venitul declarat la declaraţia 600 este venitul la care vreau să mă asigur pentru pensie sau venitul efectiv realizat? În condiţiile în care venitul realizat este mai mare decît 741 lei am obligaţia să declar la formularul 600 cît am realizat efectiv sau am posibiltatea să mă asigur la un venit mai mic, în limitele impuse de lege?

  12. Buna seara,
    Am un PFA de un an de zile iar pe data de 21 ianuarie 2013 am completat formularul 600 prcizand venitul estimat anual de 1000 RON. In anul respectiv venitul meu a fost 0, dar in formular CAS a fost calculat la suma de 741RON/luna. Astfel am de platit in jur de 2400RON.
    Ce ma sfatuiti sa fac?
    Va multumesc anticipat,
    Andrei

  13. Buna ziua,
    as dori sa va intreb in cazul in care ma inregistrez fiscal cu data de 1 martie 2014, nu depun declaratia 600 si constat la 31 decembrie 2014 ca am realizat acel venit minim (cumulat pe toate cele 10 luni) prevazut de lege pt care se plateste obligatoriu contributia la pensii atunci va trebui sa depun declaratia 600 pe lunile care au trecut ale anului 2014 (martie-decembrie)? Se poate depune in 2015 declaratia 600 rectificativa pentru lunile din 2014 in cazul in care nu am depus-o in 15 zile de la inceperea activitatii?

  14. Aveti obligatia de a depune declaratia 600 in luna in care ati incasat cel putin 805 ron. Daca luna urmatoare nu aveti acest venit, atunci nu.
    Daca indiferent de venituri doriti sa va asigurati in sistemul de pensii, atunci puteti s-o faceti voluntar la minimul pe economie din acel moment.

  15. Buna ziua,
    Spuneti-mi va rog frumos cum ar fi trebuit sa procedez corect, conform legilor in vigoare ( astfel incat sa nu ma trezesc cu popriri pe conturi pentru sume pe care le stiu ca fiind nedatorate) . Istoricul este urmatorul:
    – In anul 2011 eram angajata cu contract de munca si in acelasi timp aveam si un PFA al carui venit net global pe 2011 a fost 8567 lei.
    – In luna februarie 2012 a incetat contractul de munca si am ramas doar cu PFA -ul , al carui venit net global pe 2012 a fost de doar 1053 lei.
    – Pentru anul 2013 venitul net global al PFA -ului a fost de 2641 lei.
    In data de 8 febr 2014 mi s-a instituit poprire pe conturi pentru suma de 5570 lei. Mentionez ca toate declaratiile 200 au fost depuse la ANAF in timp util.
    Va multumesc anticipat pentru timpul acordat cat si pentru raspuns.

    • La infiintare, nu. Actele se depun la Registrul Oficiului Comertului. Dupa ce ati obtinut autorizatia, in maximum 7 zile trebuie sa va prezentati la finante cu toate documentele in copie. Acolo veti completa declaratia 220 ce reprezinta veniturile si cheltuielile estimate pentru anul in curs. NU exista un plafon minim sau maxim de venituri ce trebuie declarat daca mergeti pe sistemul real de evidenta (contabilitatea in partida simpla).

      Exista si activitati pentru care exista o norma de venit adica un venit impus automat, indiferent de veniturile realizate. Asadar, e bine sa verificati inainte de infiintarea unui PFA daca obiectul principal al activiatii impune sau nu norma de venit.

      Sper ca v-am putut fi de folos.
      Mult succes!

  16. „In cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal, declaratia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii se va depune in termen de 15 zile de la inceperea activitatii.”

    Asta spune legea , deci sunt obligat sa depun aceasta declaratie in termen de 15 zile si daca eu nu realizez venit?, ce fac plates contributiile de pensii?de unde platesc daca eu nu am realizat nici un venit?

    Intrebarea mea este sunt obligat sa depun declaratia chiar daca eu nu o sa stiu ce venit realizez sau o depun doar dupa ce am depasit venitul minim impus de lege ?
    Multumesc.

    • Nu, se refera doar la declaratia 220 pe care aveti obligatia a o depune, insa daca pe aceasta declaratie estimati venituri mai mici de 5 salarii medii pe economie, atunci NU trebuie sa platiti anticipat CAS.
      Mult succes!

      • Pentru clarificare: va recomand sa declarati asa:
        venituri estimate: 4000 ron
        cheltuieli estimate: 3000 ron
        Venituri nete = 1000 ron
        La aceste venituri vi se va elibera pe loc o decizie de impunere. Doamna de la ghiseu va intreba, desigur, daca nu doriti sa va asigurati in sistemul de pensii. La aceste venituri estimate puteti plati daca doriti, daca nu, nu.
        Sper ca am fost suficient de explicita.
        Un weekend linistit!

  17. Buna ziua,
    Imi sunt neclare cateva lucruri privind CAS-ul si CASS-ul, poate ma puteti ajuta. Doresc sa infiintez un pfa cu norma de venit si as vrea sa stiu cum sa-mi fac calculele. Din cate am inteles din lege voi plati 31.5% CAS din venitul declarat in declaratia 600. Acest venit declarat trebuie sa fie cel incasat sau este un prag stabilit de mine, dar nu mai mic de salariu mediu brut? Adica daca eu voi castiga 5000 pe luna, trebuie sa platesc musai 31.5% din 5000 sau doar acel minim de 252/luna? Unii sunt de parere ca trebuie platit 31.5% din toate incasarile. CASS-ul va fi de 5.5% din norma de venit, nu din incasari, nu?

    multumesc,
    Mircea

    • Daca aveti norma de venit, indiferent cat veti incasa, veti fi impozitat la norma de venit. Atentie insa, ca nu orice activitate poate fi cu norma de venit. Trebuie sa mergeti la finante, la consiliere persoane fizice. E un birou special, separat de ghiseuri. S-au facut multe modificari in acest sens si e bine sa va informati direct de la sursa.

      Cat priveste CAS-ul

      .Plati CAS = 5 salarii x 2223 x 31,3% = 3596 Ron/ pe an!

      Pe PFA, nu se pot plati mai mult de 5 salarii medii, din pacate sau din fericire.

      Suma de mai sus e suma maxima ce se poate plati. In functie de norma de venit, poate scadea.

      CASS-ul e 5.5% din norma de venit. Toate impozitele se raporteaza la aceasta valoare. Daca veti avea incasari mai mari, veti fi in avantaj. Daca nu, nimeni nu va va scuti de platile datorate.

      Personal va recomand o evidentza in sistem real, daca legea nu prevede in mod expres aplicarea unei norme de venit pentru codul CAEN al activitatii dvs.

      Mult succes!

  18. Buna seara!
    Am si eu o intrebare,de fapt mai multe intrebari.
    Am infiintat un pfa in urma cu cateva zile cu cod CAEN 9609-Alte activitati de servicii n.c.a.(pentru ajutor maseur-tratamente,etc).
    Astazi am fost la fisc,in urma caruia am declarat ca venit anual estimativ 3000 RON,din care cheltuieli deductibile 1800 RON,si venit net anual 1200. Activitatea o sa inceapa cu data de 01.10.2014.(adica ceea ce am declarat eu astazi,se aplica pentru cele trei luni ale anului precedent,cel putin asa mi s-a spus de catre una din angajate).

    Intrebarile mele sunt urmatoarele:
    1. Care este diferenta dintre „sistemul real” si „norma de venit”(cum se calculeaza,cand se platesc,etc). Una dintre doamne,mi-a spus sa optez pentru „sistem real”,lucru pe care l-am si facut,dar care nu stiu daca este corect! Am mai inteles ca se poate face si o cerere de rectificare privind trecerea de la determinarea venitului in sistem real la norma de venit(cand este posibil acest lucru? Pot face maine o astfel de cerere?sau va trebui sa o depun la inceputul anului viitor?bineinteles daca m-ar avantaja acest lucru!)
    2. Apoi mi s-a spus ca activitatea pe care o sa o desfasor eu,aceea de „ajutor maseur” se incadreaza la venituri din activitati comerciale,din nou nu stiu daca este bine,si daca determinarea venitului in sistem real este corect a se aplica si pentru veniturile din activitati comerciale. Din nou intreb daca se poate rectifica acest lucru si cand,in cazul in care nu este bine sau determinarea venitului in sistem real nu ma avantajeaza.
    3.As dori ca pentru anul viitor,daca acum nu se mai poate face nimic,sa regularizer/modific venitul estimativ anual( de la 3000RON anual sa declar 1000 ron anual).Prin ce declaratii fac acest lucru si cand..incepand cu Ianuarie 2015,sau pot face acest lucru tot acum?
    4.Am optat si pentru pensie,am completat declaratia nr 600.
    Am completat pentru cele 3 luni ale acestui an(octombrie,noiembrie si decembrie) cu suma pentru fiecare luna de 804 ron minimul. intrebarile mele sunt urmatoarele:
    a)care este suma lunara ce trebuie platita?
    b)ce se intampla cu suma pensiei in momentul in care depasesc venitul anual estimativ?creste si taxa pentru pensie???
    c) de la inceputul anului 2015 as vrea sa optez pentru pensie privata,deci vreau sa renunt la contributia CAS pensie prin ANAF. ce trebuie sa fac? care sunt declaratiile ce trebuie depuse si cand?

    Va multumesc!

  19. Daca v-ati infiintzat doar acum, NU aveti cum sa va raportati la un an anterior.

    1-2.Sistemul real si norma de venit sunt doua forme distincte de impozitare a veniturilor. Ele se pot aplica in functie de optiune sau nu.
    Explicatie: In functie de codul CAEN, unele activitati se pot desfasura cu sau fara norma de venit.
    Sa presupunem ca pentru activitatea principala pe care ati ales-o, ar fi posibila evidentza si in sistem real si cu norma de venit. Norma de venit este avantajoasa doar in cazul in care se depasesc incasarile anuale pentru norma impusa.
    Norma de venit impune un anumit castig anual. Exemplu: 5000 ron. In acest caz, nu conteaza cat ati incasat si ce cheltuieli ati avut. Sunteti obligat sa platiti impozite la 5000 ron.
    Sistemul real este fair. Se iau in considerare doar veniturile incasate si se pot deduce cheltuielile legale prevazute de lege.

    3.Anul viitor puteti face orice modificare doriti. Acum, nu.
    4.Daca ati completat si depus declaratia 600 vi s-a eliberat automat impunerea. Trebuie doar sa va uitati pe ea.
    Punctul c) imi place cel mai tare! Si eu as renuntza la o taxa prin efectul legii!
    Stimate domn, contributiile CAS si CASS sunt TAXE PRIN EFECTUL LEGII, NU ASIGURARI! Sa nu uitati niciodata acest lucru! NU puteti renuntza. Puteti opta sa NU platiti in 2 situatii:
    a) Daca in anul 2014 incasati mai putin de 741 ron
    b) Daca ati fi pensionar.

    Mult succes!

  20. Buna ziua!
    Mai am o intrebare:
    Daca pentru cele trei luni,sa spunem ca n u am incasari de suma pe care am declatar-o,adica 3000 RON,sau am 0 lei…se va impozita ceva?Voi avea ceva de plata? Aseeasi intrebare o am si referitor la pensie
    Va multumesc inca o data!

    • Buna! as vrea sa infiintez si eu un pfa in sistem real dar cu produse handmade. Raspunsurile la intrebarile d-lui Miky m-au mai lamurit, dar nu inteleg cu declaratia 600. desi inca nu a avut venitul de 741 ron se emite declaratie de impunere? pe baza venitului anual net declarat? declaratia 600 e obtionala in momentul infiintarii unui pfa? eu am nevoie de pfa pt a participa legal la diferite targuri de handmade de martisor, craciun si daca pot in cursul anului, iar cel putin la inceput veniturile nu pot fi foarte mari. multumesc!

      • Până nu realizaţi un venit de cel putin 741 lei, nu sunteţi obligaţi să depuneţi declaraţia! (declaraţia o veţi depune doar dacă doriţi să fiţi asiguraţi la sistemul public de pensii , iar venitul asigurat declarat va fi de 741)
        Am recitit articolul si am gasit raspunsul repede. 🙂 o zi buna!

  21. Buna seara!
    Revin cu cateva intrebari: Ce se intampla daca facturez in luna septembrie?practic imi incep activitatea incepand cu luna aceasta ,in conditiile in care am declarat la ANAF ca activitatea pentru PFA se va desfasura incepand cu luna octombrie? Va trebuii sa declar la fisc ceva,daca da…cand anume si ce?…care este urmatorul pas?…va trebuii sa platesc si impozitul pe profit pana la sfarsitul lunii,din cate am citit eu…ma incadrez in trimestrul III?
    Va multumesc!

  22. Ati putut declara orice, caci din pdv al fiscului activitatea incepe din momentul infiintzarii. Daca doriti sa va suspendati activitatea pe o perioada determinata, atunci trebuie sa platiti toate taxele aferente la ONRC. Daca nu aveti asa ceva, atunci evidentza e de la inceputul activitatii. Asdadar, facturati linistit(a) pe luna septembrie.
    Mult succes!

  23. In primul an de activitate ca pfa daca in declaratia 220 trec un venit sub 741 lei/luna nu am obligatia depunerii declaratiei 600? ce se intampla insa daca depasesc acest venit?

  24. Buna ziua,

    Ce inseamna mai exact venit declarat? Ma refer la contributia la pensii pentru PFA. Se ia in calcul venitul brut sau venitul net? Trebuie sa fie sub 804 lei ca valoare bruta sau neta?

  25. Bună. As avea și eu o întrebare. Poate ma puteți ajuta. În anul 2012 prin luna aprilie mi-am deschis un Pfa pentru a putea lucra pentru Provident. Am lucrat cinci luni timp în care sa zic ca am câștigat 2500 lei. Menționez ca nu fost la finanțe sa depun nici o declarație,de nici un fel. Toate dările la stat( impozit,cas,cass,pensie) mi le-a tras firma Provident din tot ce am câștigat. După acele cinci luni după ce am încheiat cu aceasta firma,nu am mai avut nici un venit. Dar pentru ca am plecat din tara nu am mai reușit sa închid Pfa-ul nici în ziua de azi. Dar anul acesta o sa revin în tara și as dori sa îl închid. Ar trebui sa ma aștept sa plătesc niște penalizări? Sau la ce sa ma aștept? Mulțumesc anticipat

    • Nu stiu ce continea contractul dvs cu Provident, insa dupa cum imi spuneti, in relatia cu ei, dvs NU ati desfasurat o activitate independenta, ci o activitate „DEPENDENTA” motiv pentru care, ar fi trebuit ca veniturile sa fie impozitate ca si in urma unui CIM. Daca este asa, anual trebuia sa primiti un document de la Provident prin care sa se ateste acest lucru. Dvs ar fi trebuit sa platiti impozitul anticipat conform declaratiei de impunere (un document care vi s-a emis pe loc in momentul in care ati fost la finante in 2012 si ati depus dosarul pentru inregistrarea PFA). Indiferent de activitate, trebuia sa depuneti la inceputul anului 2013 si 2014, cate o declaratie prin care sa inchideti anul precedent si o declaratie prin care sa deschideti anul in curs (declaratiile 200 si 220). Nu cred ca nu ati primit de la finante nicio solicitare in acest sens. Penalitatile de intarziere pentru fiecare declaratie nedepusa pot fi intre 50 – 5000 ron. De obicei se percepe 50 ron. Va sfatuiesc sa mergeti la finante cu CI,la „asistentza contribuabili” si sa clarificati aceasta situatie. Va trebui sa inchideti anul 2012 si sa deschideti anul 2013. Pentru declaratia pe 2013, la venituri si cheltuieli, anticipati ZERO lei, aveti acest drept, deoarece NU exista un minim ce trebuie declarat. Pentru anul 2014, doar deschideti anul si tot asa, venituri anticipate ZERO. Anul 2014 se va „inchide” la o data pe care o vor anunta cei de la finante (in fiecare an e asa).
      Mult succes.

  26. Buna ziua, in 2014 mi-am inceput activitatea PFA, am anticipat un venit net de 700 de lei. In final, mi-a iesit doar 200 de lei. Urmeaza sa ma duc cu declaratiile pentru 2015 unde voi zice asta, si imi voi anticipa venitul pe 2015 cu 1000 de lei lunar.

    Astfel, am considerat ca pot depune si declaratia 600 pentru 2015. Contabilul spune ca nu pot face asta deoarece in anul precedent am realizat venituri prea mici si ca daca vreau pensie, trebuie sa fac contract separat cu casa de pensii, deci ca nu pot depune 600le pentru 2015, chiar daca anul asta consider ca voi realiza venit mai mare decat salariul minim lunar.

    Eu ma gandesc ca daca nu depun 600 unde sa scriu eu pe cat vreau sa ma asigur, nu cumva sa-mi ia automat % din cat o sa fac efectiv, daca n-am declarat eu ce suma vreau. Si nu veau sa platesc mai mult, in caz ca realizez mai mult de 1000 de lei. De ce zice contabilul asa ceva, cum adica n-am voie sa depun 600 daca asa am eu chef? Multumesc pentru un eventual ajutor!

      • multumesc pentru raspuns, dar nu cred ca m-am facut inteleasa. sa zicem ca o sa realizez 5000 de lei lunar pe 2015. nu vreau ca apoi sa platesc automat % 26.5 din intreaga suma. stiu ca exista un plafon maxim, eu il vreau pe cel minim 🙂

        dvs spuneti ca in momentul in care „Sunteti obligaţi să depuneţi Declaraţia 600, începând cu luna în care veţi realiza un venit mai mare sau egal cu 741 lei. ” s-o fi schimbat venitul ala, nu asta conteaza, ci daca pe 2014 am venit 200 de lei, acum NU declar 600, dar daca in ianuarie am incasari de 1000, dvs ziceti ca trebuie sa merg cu 600.

        contabilul spune ca nu-i adevarat, ca doar din 2016 voi incepe sa platesc pensie. si ca sa-i dau articol din cod fiscal unde zice ca brusc cum faci peste venitul ala minim te duci cu 600le.

        va rog sa ma ajutati! daca e cum zice contabilul, pot scapa un an de platit pensie, ceea ce mi se pare cam aiuristic, nu cred ca doar pt ca n-am venituri anul trecut scap tot anul asta. daca e cum ziceti dvs, scap cat timp nu am venit suficient, dar a doua zi sunt cu 600le la finante. aveti deci ceva articol de cod sa sustineti afirmatia „Sunteti obligaţi să depuneţi Declaraţia 600, începând cu luna în care veţi realiza un venit mai mare sau egal cu 741 lei. ?”

        nu in sensul ca va trag la raspundere, ci pentru lamurire. multumesc!

      • Daca veti incasa 5000 lunar sunteti obligata la plata a 5 salarii medii. Alt raspuns nu am pentru dvs. Si mai clar de-atat nu pot sa fiu.

      • imi pare rau ca-mi aruncati asa un raspuns ca si cum sunt idioata, din pacate nu imi intelegeti intrebarea sau, pentru ca nu aveti articolul din cod fiscal sa va sustina afirmatiile, raspundeti la altceva.

        am inteles ca daca fac 5000 de lei platesc pe atata, daca fac un milion de euro platesc tot pe cinci salarii medii. intrebarea a fost si o repet, poate altcineva stie:

        DACA la inceputul anului 2015 nu depun 600, deoarece in 2014 am realizat un venit f mic si conform legii nu trebuie sa pun nici o declaratie 600, dar in cursul lui 2015 voi realiza venituri lunare mai mare decat salariul minim, contributia la pensie ii va fi calculata retroactiv la inceput de 2016, sau raman cu 2015 neplatit si asta e?

        dvs sustineti in articol ca in prima luna cand faci mai mult de salariul minim trebuie sa depui 600. v-am intrebat care e articolul din cod fiscal care va sustine afirmatia. dar imi raspundeti complet altceva.

      • Si inca ceva extrem de important:
        Va rog sa fiti respectuoasa. V-am raspuns politicos, nu doar dvs ci tuturor acelora care au avut intrebari pe acest blog. Si am raspuns tuturor asa cum m-am priceput mai bine. Mai mult, pe gratis. Daca nu sunteti multumita de raspunsurile mele, va invit sa mergeti la Administratia Financiara de care apartineti, la serviciul de consiliere persoane fizice. Pot fi de-acord, ca legea ce guverneaza functionarea PFA-urilor (introdusa in 1928 si de-abia incepand cu anul 2001 reconsiderata) nu este intocmai clara. Nu este nici vina mea, nici a contabililor si nici a dvs. Este vina sistemului care prin efectul legii a impus taxele de CAS si CASS, iar mai apoi a inceput un talmes-balmes.

        Ca sa fiu si mai explicita, indiferent de venituri (po fi lunar de milioane de lei noi), nu aveti obligatia platii mai mari decat 5 salarii medii. Daca veniturile sunt mai mici decat cele 5 salarii medii, atunci se vor plati aferent acestora.

        Daca indiferent de ceea ce ati estimat va hotarati sa platiti anticipat, atunci iarasi e alegerea dvs in momentul in care faceti regularizarea anului precedent si estimarile pentru anul in curs.

        Multumesc pentru intelegere.

  27. Buna ziua, Am un PFA din 2004, am platit in toti anii CAS si CASS, sistem real, din anul 2014 nu am avut activitate luna de luna, dar am declarat la inceputul anului 2014 prin formularul 600 asigurarea la pensii la venitul minim garantat si am si platit aceste contibutii desi nu am inregistrat venitul 804 lei. Problema e ca m-am mutat in alt oras si nu stiu inca daca voi mai obtine venituri pe PFA. Pentru anul 2015 pot sa ma duc sa declar venit mai mic pentru a nu mai plati CAS, sau ar trebui sa suspend activitatea la registul comertului, deoarece nu mai am nici un contract in derulare si nu stiu daca voi obtine venituri.

    • Puteti proceda in ambele feluri. Daca va decideti sa nu va suspendati activitatea, puteti sa declarati anul acesta o valoare minima pentru venitul anticipat. Legislatia NU prevede nicio suma minima impusa. De exemplu, puteti anticipa pentru anul 2015 venituri de 100 lei si cheltuieli de 70 de lei si veti plati anticipat un impozit de 16% pentru 30 de lei. Daca decideti suspendarea activitatii, taxele cu aceasta procedura sunt de cca. 150 ron.

  28. Intrabare: in acest caz daca declar venituri atat de mici mai pot sa inregistrez cheltuieli pe PFA in 2015,exemplu: cheltuielile de la reparatii masina( pentru masina am contract de comodat) si plata telefon mobil care e pe PFA.

  29. Buna ziua! In anul 2014 am avut calitatea de angajat pana la 30.06.2014 si contractul de munca suspendat incepand cu 01.07.2014 (incepand cu 29 12.2014 contractul de munca a incetat). In acelasi timp am activat ca II. Nu am depus declaratia 600, dar, pentru a avea neintrerupt stagiul de cotizare am avut incheiat cu CNAS un contract de asigurare la nivelul salariului minim si am platit lunat contributiile. Ce se intampla daca nu am depus declaratia 600? Contributiile de pensii platite la CNAS sunt deductibile fiscal? Multumesc.

    • In primul rand trebuie sa lamurim urmatorul aspect: CNAS reprezinta casa de asigurari de sanatate, respectiv contributia CASS. Contributia pentru pensii este CAS.Pe perioada contractului de munca, NU ati avut obligativitatea depunerii declaratiei 600, deoarece contributia a platit-o angajatorul. Dupa aceasta perioada, daca nu ati avut venituri mai mari de 804 ron, nu ati avut obligativitatea depunerii delaratiei 600. Contributiile CAS si CASS sunt integral deductibile.

  30. Buna ziua.
    Renunțarea la plata cas, acum la inceput de an 2015, se face prin simpla nedepunere a declarației 600?
    Mulțumesc!

    • Da, dar in momentul in care inregistrati venituri de 804 ron, va trebui sa platiti CAS.

      OBS: Daca exista diferente mari de estimare a veniturilor de la un an la altul este suficient sa depuneti o declaratie scrisa de mana pentru motivul diferentzei de estimare. Exemplu:
      Subsemnatul X, declar ca veniturile mele estimate pentru anul 2015 sunt mai mici fatza de anul precdent din cauza faptului ca nu mai am contracte in derulare.

  31. Multumiri pentru raspunsurile detaliate, am aflat multe lucruri. Permiteti-mi sa intreb si eu ceva. Am o I.I. la care am depus declaratia 220 cu un venit de doar 5000 de lei pentru 2015 (anul trecut veniturile au fost cam de 4 ori mai mari, am platit si CAS, bineinteles). In acest an as dori sa ma angajez, de asta am si declarat mai putin de fapt. Nu stiu exact cand se va intampla asta, dar daca se va intampla, angajatorul va plati CAS. Din acest motiv nu as vrea sa mai depun 600 pe acest an si sa platesc si eu. Daca totusi as depune aceasta declaratie, s-ar putea spune ca sunt bani platiti degeaba (presupun ca nu voi primi ceva inapoi vreodata)? Sau se vor inregistra atat contributia mea, cat si a angajatorului, si va fi ca un fel de cotizatie suplimentara a mea la fondul de pensii? Multumesc.

    • Din momentul in care sunteti angajat, NU mai sunteti obligat sa depuneti declaratia 600, indiferent de veniturile obtinute pe II.
      Daca depasiti 804 lei venituri pe II si inca nu sunteti angajat, va trebui sa o depuneti.
      Daca doriti sa platiti in paralel, o puteti face. Orice contributie CAS este luata in considerare.

      Mult succes !

  32. Posed un I.I. ,mentionez ca nu am depus nicio declaratie 600 pana acum.venitul meu net pe 2014 este de 700 lei/MENTIONEZ CA NU SUNT ANGAJAT NICAIERI …CE AR TREBUI SA FAC…ESTE OBLIGATORIU sa depun declaratia 600 ?
    Care este salariul minim de la care se plateste CASS pentru 2014?…multumesc astept raspunsul dvs

  33. Venitul declarat pentru CAS
    Minim Maxim
    2013 778 lei 11.115 lei
    2014 804 lei 11.490 lei

    Suma de plata CAS
    Minima Maxima
    2013 244 lei 3479 lei
    2014 252 lei 3596 lei

    CAS de minim 252 de lei rezulta din, (35% x 2298 x 31.3%), unde 2298 este salariul mediu pe economie din anul 2014.

  34. va multumesc de raspuns,deci sa inteleg ca nu trebuie sa depun pentru ca am obtinut venit 700 lei iar pe 2014 minimul este 804 lei?

  35. offf,ma bagati in ceata….pe 2014 am avut o intrare de 950 lei si o cheltuiala de 250 lei…scazand imi da un venit de 700 lei….asta e toata activitatea mea pe 2014…trebuie s adepun decl.600 sau nu?

    • daca am infiintat un Pfa, venitul declarat in decl.600 poate fi salariul mi pe economie acel 741 lei, ptr care doresc sa cotizez la pensie sau sunt obligata sa platsc 26,3% din venitul pe care il voi realiza?

  36. Buna ziua,
    am si eu nevoie de ajutor:
    sunt angajata cu contract de munca, si as dori sa-mi infiintez ceva (PFA,/II/AF) in scopul producerii de prajituri de casa (pe baza de comanda/vanzari in targuri-piete, etc, etc ) si as avea cateva nelamuriri :
    intrucat nu am cunostiinta deocamdata cum va decurge activitatea desfasurata (in ce masura / cuantum voi reusi sa vand ceea ce voi produce ) , as dori sa stiu la ce sa ma astept pe viitor;
    ca si angajat, cu CIM, ce declaratii trebuie sa depun si ce taxe/impozite/contributii va trebui sa achit in urmatoarele situatii :
    -daca voi realiza venituri (sub/ peste plafon)
    -daca nu voi realiza venituri (pana voi reusi sa-mi creez o clientela ) , pt ca totusi, plec de la zero
    ce ar fi mai avantajos PFA sau alta forma ? Mentionez ca urmeaza sa ma ocup de activitate doar eu impreuna cu sotul (eu cu producerea, sotul, eventual cu distributia ).
    Va multumesc anticipat .

    • Daca ramaneti si angajata cu CIM, dar doriti sa va deschideti un PFA, atunci va trebui sa platiti doar impozitul pe venitul net realizat.
      Pentru infiintarea unui PFA aveti nevoie de o suma de cca. 250 ron. O conditie foarte importanta este calificarea. Trebuie sa aveti calificare in acest sens ori sa faceti dovada cu cartea de munca sau cu adeverinte de la angajatori, ca aveti cel putin 2 ani de vechime. Apoi, trebuie sa faceti dovada ca aveti un spatiu sau ca ati inchiriat un spatiu in acest sens. Daca doriti sa va desfasurati activitatea in spatiul personal, atunci trebuie sa aveti si acordul sotului sau al persoanelor ce apar in contractul de vanzare-cumparare.

      Avand in vedere ca din activitatea dvs. vor rezulta produse alimentare, veti avea nevoie si de aprobari de la Sanepid. Sincera sa fiu, nu stiu de cate aprobari aveti nevoie in acest sens si care sunt exact conditiie speciale pentru spatiul in care va veti desfasura activitatea. Ar fi bine sa luati legatura cu o persoana care conduce un laborator de cofetarie. Va fi consultantul cel mai avizat.

      Sa presupunem ca stiti deja despre ce este vorba si v-ati decis sa va incepeti activitatea.

      1.Prima data trebuie sa mergeti cu dovada de spatiu, cu certificatul de calificare sau cu dovada ca ati lucrat cel putin 2 ani in domeniu si cu CI, la Oficiul National al Registrului Comertului din localitatea de resedintza. Ati platit toate taxele aferente (cca. 250 ron) si in aprox. 5 zile vi se elibereaza autorizatia de functionare.

      2.Trebuie sa va faceti o stampila (cca.50 ron)

      3.In maximum o saptamana trebuie sa va prezentati la administratia financiara cu toate documentele obtinute de la ONRC si un dosar plic.
      Acolo trebuie sa completati declaratia 200 ce reprezinta veniturile si cheltuielile estimate pentru anul 2015. Va recomand sa optati pentru sistemul real, adica pentru contabilizarea tuturor veniturilor si cheltuielilor ce provin din activitatea dvs pe PFA.
      In declaratia 200 nu sunteti obligata sa declarati un anumit minim al veniturilor. Legea nu prevede acest aspect. Va propun sa estimati la venituri 350 ron si la cheltuieli 300 ron. Astfel, vi se va elibera pe loc o decizie de impunere pentru suma de 50 ron (diferenta dintre veniturile si cheltuielile estimate) si veti plati ca impozit anticipat doar 8 lei.
      Daca veti obtine venituri mai mari decat cele estimate, atunci la inceputul anului 2016 se va face regularizarea situatiei pentru anul 2015, adica veti plati diferentza de impozit pe venitul net.

      Recomandare: mare atentie la toate conditiile de spatiu si de igiena pe care trebuie sa le indepliniti. Daca nu aveti contracte ferme care sa va justifice veniturile, aveti mari sanse sa iesiti in pierdere sau sa platiti amenzi foarte mari pentru nerespectarea conditiilor de igiena si de securitate.Cel mai bine este sa incepeti cu inceputul, adica sa luati legatura cu o persoana care conduce un laborator de cofetarie. De acolo porniti.

      Numai bine. Mult succes !

  37. daca am infiintat un Pfa, venitul declarat in decl.600 poate fi salariul mi pe economie acel 741 lei, ptr care doresc sa cotizez la pensie sau sunt obligata sa platsc 26,3% din venitul pe care il voi realiza?

    • Buna seara

      Am raspuns detalitat cu cateva zile in urma unei persoane. Acel 741 nu reprezinta un minim pe economie, ci un anumit procent din salariul mediu pe economie. Incepand cu 1 ianuare 2015, salariul minim pe economie este de 975 ron.

      Venitul declarat pentru CAS
      Minim Maxim
      2013 778 lei 11.115 lei
      2014 804 lei 11.490 lei

      Suma de plata CAS
      Minima Maxima
      2013 244 lei 3479 lei
      2014 252 lei 3596 lei

      CAS de minim 252 de lei rezulta din, (35% x 2298 x 31.3%), unde 2298 este salariul mediu pe economie din anul 2014.

  38. buna seara, detin un cabinet medical individual (cabinet stomatologic), trebuie sa depun la fiecare inceput de an la finante formularul 220 cu venitul estimat pentru anul in curs (ptr calculare impozit) si la sfarsitul anului formularul 220 cu venitul realizat (corectie impozit).vreau sa stiu ce se intampla in cazul in care de ex. in luna mai intru in concediu de cresterea a copilului…trebuie sa suspend activitatea? care sunt pasi pentru suspendare activitate pentru o persoana fizica autorizata care nu este inregistrata la registrul comertului.(CUI-ul meu este CNP-ul). va multumesc

    • Bănuiesc că sunteţi o persoană fizică independentă ce îşi exercită profesia pe baza Certificatului de membru al Colegiului Membrilor Dentişti din România şi a înregistrării la administraţia financiară de unde aparţineţi.

      În acest caz, pentru suspendarea activităţii trebuie să mergeti doar la administraţia fiananciară şi să anunţaţi acest lucru.

  39. Buna ziua,
    Va rog sa-mi spuneti in cazul in care am optat in 2014 pentru depunerea declaratiei 600(CAS) fara sa realizez veniturile la sf anului 2013 pentru care este obligatorie aceasta declaratie, se deduc la calculul impozitului pe venit aceste contributii? si .. analizand veniturile si cheltuielile lunar din 2014 sunt luni in care se depaseste venitul minim de 804 in alte luni nu, e corect sa le deduc?Multumesc mult

    • Aceste cheltuieli sunt deductibile pentru anul in care au fost efectuate platile, deci pentru 2014. Regularizarea anului 2014 se va face pana in 25 martie 2015, prin depunerea declaratiilor 200 si 220. Atunci veti avea de platit eventualele diferente. Din pacate, in noul proiect al codului fiscal, asigurarile de sanatate (CASS), NU vor mai fi cheltuieli deductibile. N-am vazut in viatza mea o porcarie mai mare. Atentie la calculul venitului impozabil: impozitul pe venit datorat, NU constituie o cheltuiala deductibila.

      Mult succes !

  40. Buna ziua,
    Va rog daca este posibil sa ma ajutati cu urmatoarea nelamurire:
    Eu am un PFA cu mai multe activitati,in ,,sistem real”.mentionez ca sunt salariat cu norma intreaga la o alta societate.Am depus declaratia 220 pt 2015.Incepand cu 01.04.2015,am angajat o persoana pt.punctul de lucru a PFA.Intrebarea este cum platesc CAS,si CASS,pt acest angajat?Depun declaratia 600?
    Multumesc.
    Cu stima,Radu Toma

    • Buna ziua
      Domnule Radu,

      Declaratia 600 se depune pentru veniturile dvs.

      Pentru angajat aveti obligativitatea sa descarcati programul gratuit „Revisal” in care sa treceti toate datele firmei, apoi toate datele angajatului si implicit contractul individual de munca (CIM) si apoi sa descarcati toate datele pe un stick de memorie si sa mergeti cu ele (stick, contract de munca si copie dupa certificatul de inmatriculare) la ITM.

      Apoi trebuie de urgentza sa va hotarati, cum doriti sa platiti viramentele pe salariu (lunar, trimestrial). Pentru acest lucru trebuie sa depuneti o declaratie pentru vectorul fiscal.

      Apoi, in functie de optiune, trebuie sa depuneti formularul 112 (gasiti formularul pe internet actualizat in martie 2015 in format pdf) pana in data de 25 a lunii (daca optati pentru plata lunara – pana in data de 25 a lunii urmatoare, daca optati pentru plata trimestriala – pana in data de 25 a lunii urmatoare fiecarui trimestru). Formularul 112 va arata clar sumele de plata, dar va trebui sa intocmiti si statul de plata. In acest sens va recomand sa descarcati programul gratuit „SAGA” de la sagasoft.ro, program de salarii ce este incorporat si in versiunea saga.p.s (program de contabilitate in partida simpla). Atunci cand veti depune la finante formularul 112, va trebui sa mergeti si cu un stick de memorie pe care sa aveti descarcata declaratia in format pfd.Declaratia trebuie semnata si stampilata.

      Plata viramentelor se poate face cash prin trezorerie sau prin banca. Daca optati pentru plata cash, dupa ce inregistrati formularul 112, va trebui sa mergeti la alt ghiseu (unde ati depus declaratia 220) si sa o rugati pe operatoare sa va intocmeasca o „dispozitie de plata” pentru suma pe care o solicitati, iar apoi sa mergeti la Trezorerie. Daca optati sa platiti prin banca, va trebui ca plata sa fie din contul deschis pe PFA!!! nu din contul personal. Din programul „SAGA” puteti emite „ordinul de plata” cu coduri de bare. Daca nu va descurcati, luati contul unic pentru viramentele salariilor de la finante si rugati-o pe operatoarea de la ghiseul bancii sa va intocmeasca ordinul de plata (sa nu uitati sa aveti stampila cu dvs!)

      Asadar, aveti destula bataie de cap. Mare grija !!! Documentele de salarii, respectiv contractele de munca, dovada viramentelor si statele de plata se pastreaza 50 de ani !

      Recomandare: Este indicat sa va tineti toata evidenta in programul „saga.p.s.” deoarece asa aveti posibilitatea sa aveti o evidenta la zi, si mai mult, va face inchiderea de an. Si chiar de acolo puteti descarca declaratia 112, insa SAGA se actualizeaza permanent, iar daca doriti sa actualizati programul, va trebui sa platiti anual o suma (350 ron). Daca NU doriti actualizarea, puteti sa folositi programul mult si bine si sa va faceti declaratiile din alte aplicatii.

      Sper ca v-am fost de ajutor.
      Mult succes !

  41. buna seara
    Am o dilema in ceea ce priveste aceasta declaratie 600 pe care, din cate reiese aici trebuie completat in momentul infintari PFA la ANAF.
    Am inregistrat un PFA , servicii de infrumusetare, la inceputul lunii in curs. La Anaf mi-a fost dat sa completez doar formularul 220 privind norma de venit. ulterior am si primit o instintare cu datoriile catre CASS si impozit pe venit estimat, fara alta mentiune legata de CAS. Ce ar trebui sa fac in acest caz? Sa ma adresez din nou directiei ANAF pentru completarea formularului 600?

    • Aceasta instiintare este de fapt o decizie de impunere in conformitate cu norma de venit, iar in aceasta impunere va sunt prezentate datoriile anticipate si data la care trebuie sa le platiti. Pentru ca este vorba despre norma de venit, va sfatuiesc sa mergeti la administratia financiara de care apartineti si sa va informati in mod suplimentar, respectiv la un birou (back office) de relatii cu clientii, nu la ghiseu. Acesta exista la orice administratie financiara si va rog sa-l exploatati la maxim. Sincer va spun, s-au facut atatea modificari in codul fiscal in ultimele sase luni, incat nu le-am mai tinut pasul.
      Mult succes !

  42. buna ziua, am si eu un caz: am deschis un pfa in regim real la inceputul lui martie in acest an. la diferenta de o saptamana am facut si un contract de munca part-time cu o firma(cand i-am gasit eu pe ei deja primisem decizia de infiintare a PFA-ului si nu l-am mai inchis). nu am mai depus atunci 600 pentru ca am inteles ca nu se calculeaza fractionat si nu avea sens. intre timp mi-a venit decizia pentru impozit si sanatate. pe 21 mai am incetat contractul part-time(nu a functionat relatia cu angajatorul) care imi platea contributia la pensie. acum trebuie, banuiesc, sa depun formularul 600 si sa incep sa-mi platesc singura contibutia la pensie. risc sa primesc amenda pentru intarzierea cu care depun formularul? Va multumesc anticipat pentru raspuns.

  43. Buna ziua!

    Va rog respectuos sa ma ,,luminati” si pe mine astfel incat sa pornesc cu dreptul de la inceput.
    PFA infiintat in 29.05.2015 la ONRC, NEplatitor de tva, optez in sistem real.

    Va rog sa-mi confirmati sau nu urmatoarele:
    1. La AFP cu decl. 220. Activitatea fiind doar in perioada mai-septembrie (inclusiv), vand inghetata 🙂 estimez venituri din vanzare de 40.000 lei si chelt. (cu marfa, combustibil, reparatii auto) de 30.000 lei. Impunerea se va face la 10.000 lei, deci 1600 lei pe tot anul 2015?
    2. Am contract privind asigurarile de sanatate incheiat cu CNPAS, deja. Mai trebuie
    sa platesc sanatate? Cat?
    3. Cand trebuie sa depun decl. 600 si la ce venit se calculeaza CAS, 40.000 lei sau 10.000 lei?

    Multumesc pentru amabilitate!

  44. Daca ati depus deja declaratia de venituri si cheltuieli anticipate, inseamna ca deja aveti si decizia de impunere in care vi se arata foarte clar, cat aveti de platit impozit anticipat. La fel si pentru CAS (pensii) CASS (sanatate). Cititi va rog, deciziile primite.

    Daca NU ati depus inca declaratia, nici in ruptul capului sa nu declarati asemenea sume din doua motive:

    1. NU aveti experientza unui an anterior in acest domeniu sau experientza unei afaceri. Anul viitor o sa puteti face asemenea estimari deoarece aveti experientza anului precedent.

    2. Daca NU realizati veniturile respective, va trebui sa platiti anticipat impozitul estimat, iar diferentza de impozit o sa o luati cu mult noroc peste vreo 2 ani facand o cerere in acest sens. O treaba destul de complicata deoarece ANAF-ul nu are niciun interes a va da inapoi o anumita suma de bani, ci mai degraba sa o compenseze eventual cu alte impozite si taxe pe care le aveti de platit.

    Daca aveti deja un contract cu casa de sanatate neavand un contract individual de munca,, inseamna ca platiti o asigurare minima, dar care NU va scuteste de plata a 5,5% din veniturile nete, deoarece aceasta contributie reprezinta O TAXA !!! nicidecum o prima de asigurare, indiferent de forma prin care este platita.
    Daca maine castigati la loto o suma de bani mai mare de 600 ron, va trebui sa platiti CASS 5,5% chiar daca nu ati beneficiat de niciun serviciu medical. Nu e coret, stiu, dar daca lumea nu se lupta pentru drepturile ei, aici se ajunge, adica la aberatii fiscale.

    Daca sumele incasate din activitatea dvs vor fi mai mari decat cele estimate (ceea ce sincer va doresc daca ati depus deja declaratia !), atunci anul viitor veti face regularizarea si veti achita diferentza.

    Mult succes !

  45. Va multumesc pentru timpul acordat si pentru amabilitate!

    Nu am depus nicio declaratie pana acum, zilele acestea trebuie si vroiam niste sfaturi utile, de aceea am adresat intrebarile.
    1. In cazul meu cam ce venit trebuie estimat (ven-chelt) ?, avand in vedere ca cifrele anterioare sunt reale, dar ati zis sa nu declar aceste sume anul acesta.
    2. Pentru CAS si CASS care venit (brut sau net) trebuie sa declar si in ce declaratie?
    3. Decl 600 cand ma sfatuiti sa o depun avand in vedere ca eu incep activitatea efectiv in iunie 2015?

  46. Nu stiu pe ce va bazati atunci cand spuneti ca cifrele anterioare sunt reale. Nu de alta, dar n-as dori sa fiu acuzata cumva, ca va instig la declaratii false. Din cele de mai sus reiese, ca v-ati deschis un PFA din 29.05.2015. Am dedus prin aceasta ca NU aveti experientza si doar voiam sa va protejez la plata unor sume anticipate care v-ar putea bloca activitatea.

    Va raspund punctual:
    1.Legea nu prevede un minim in declararea veniturilor si cheltuielilor anticipate. Puteti declara orice suma, chiar venituri de 1000 ron si cheltuieli de 800 ron. Nu conteaza, atata vreme cat respectati legislatia in vigoare, cat aveti casa de marcat si inregistrati fiecare venit si fiecare cheltuiala. Atentie la cheltuieli ! Acestea pot fi deductibile integral sau partial !

    2.In momentul in care veti depune declaratia estimativa de venituri si cheltuieli, vi se va elibera pe loc o decizie de impunere calculata la venituri nete (venituri-cheltuieli) pentru impozitul anticipat precum si pentru CAS si CASS.

    3.Avand in vedere ca s-au facut foarte multe modificari in ultima perioada in Codul Fiscal, va sfatuiesc sa mergeti la administratia financiara de care apartineti, la biroul de relatii cu clientii. Este un back office unde vi se acorda asistentza gratuita. Intrebati va rog acolo, in ce conditii mai este necesara depunerea declaratiei 600. Inainte de modificarile Codului Fiscal, in momentul in care ati fi atins venituri lunare de 741 ron, ar fi trebuit suplimentar sa depuneti declaratia 600.

  47. Buna ziua, din nou!

    1. Spuneti-mi va rog daca o data cu depunerea decl. 220 trebuie sa depun la ANAF si decl 070? Activitatea PFA-ului este transport rutier de marfuri.
    2. Impozitarea va fi in sistem real. Trebuie sa achizitionez Registrul de evidenta fiscala, Registrul Unic de control?

    Multumesc!

  48. Multumesc pentru raspunsuri!

    Va mai deranjez cu o intrebare:
    Daca in urma completarii decl. 220, venitul estimat (venituri-chelt) este 800 lei, cat CAS, cat CASS si cat impozit va trebui sa platesc trimestrial?

    O zi frumoasa!

    • Am copiat un raspuns mai vechi:

      Buna seara

      Am raspuns detalitat cu cateva zile in urma unei persoane. Acel 741 nu reprezinta un minim pe economie, ci un anumit procent din salariul mediu pe economie. Incepand cu 1 ianuare 2015, salariul minim pe economie este de 975 ron.

      Venitul declarat pentru CAS
      Minim Maxim
      2013 778 lei 11.115 lei
      2014 804 lei 11.490 lei

      Suma de plata CAS
      Minima Maxima
      2013 244 lei 3479 lei
      2014 252 lei 3596 lei

      CAS de minim 252 de lei rezulta din, (35% x 2298 x 31.3%), unde 2298 este salariul mediu pe economie din anul 2014.

  49. Buna ziua. Rog un raspuns la urmatoarele intrebari..
    1. Am depus la Fisc declaratia 220 si 600- detin un PFA, in ianuarie 2015. La 3o iunie se finalizeaza contractul cu un angajator. Închei alt contract cu alta firma, care imi oferă un salariu mai mic. merg la ANAF sect 1 si rog sa mi aprobe o rectificare in cele doua declaratii. Raspunsul a fost „nu se poate”, ramîn valabile pentru restul anului sumele declarate la inceputul lui 2015..Am explicat ca venitul meu va fi mai mic cu 1100 ron, deci nu am cum sa platesc un impozit pentru un venit ireal. Exista o solutie privind rectificarea declaratiei 220 şi 600?
    2. In 2014, angajatorul mi-a oprit în prima lună de contract impozitul pe venit de 16%, pe care l-a depus prin ordin de plata la Trezorerie sect 1. Administratia finantelor publice sect 1 m-a obligatînsă să platesc pt. aceeaşi lună impozitul aferent, refuzand sa ia in calcul impozitul platiti de angajator. in luna sept. 2014, conform ordinului de plata. Am cerut regularizarea necesara, fara niciun rezultat. Intrebarea este ce solutie exista pt recuperarea sumei de 560 ron depusa la Trezorerie?
    Multumesc mult

    • Niciuna. Recuperarea e aproape imposibila in versiunea PFA, PENTRU CA NU SE DORESTE ! motiv pentru care e bine sa se estimeze – INDIFERENT DE SITUATIE !!!- totul spre zero, iar regularizarea sa reflecte realitatea.

  50. Buna seara doamna Haitchi..Apreciez foarte mult implicarea dumneavoastra pe acest blog si va admir foarte mult..As avea si eu niste intrebari la care nu am primit deloc un raspuns clar ci mai degraba incomplet.Pe 13 august 2015 mi-am infiintat un pfa ca meditator,urmeaza sa ma duc la Administratia financiara si sa depun niste acte insotite de formularul 220.Eu nu stiu care va fi venitul meu pana la finalul anului fiindca sunt la inceput de drum.Pot declara chiar si o suma de 500 de lei cu cheltuieli de 450 lei astfel incat sa fiu impozitata doar pentrul profitul de 50 lei?
    In conditiile astea sunt scutita de plata pentru pensie?
    Decizia cu ce am de platit o primesc prin posta sau imediat cum depun dosarul?
    La sanatate se plateste retroactiv sau din momentul in care infiintezi PFA?
    Ca meditator trebuie sa imi iau casa de marcat si stampila sau doar chitantier?
    Va multumesc din suflet!

    • Buna seara, d-na Stefania

      Va raspund punctual, ca la scoala:

      1. La Administratia Financiara trebuie sa va prezentati de urgentza cu o copie CI impreuna toate documentele de infiintare al PFA-ului in copie si cu un dosar plic.
      Legislatia nu prevede un minim pe care trebuie sa il declarati. Puteti declara si 100 lei venituri si 80 lei cheltuieli. Daca doamna de la ghiseu comenteaza, lasati-o sa comenteze. Avand in vedere ca sunteti in primul an de activitate si ca au trecut deja aproape 8 luni din acest an, cu atat mai mult. Oricum e dreptul dvs de-a declara orice suma doriti. Daca anul viitor veti declara mai putin decat anul precedent, atunci atasati la declaratia 200 si o scrisoare scrisa de mana prin care sa justificati scaderea veniturilor anticipate (ex: schimbarea legislatiei, scaderea numarului de contracte de meditatie, etc.)
      Va recomand si deschiderea unui cont bancar. Acesta il puteti deschide doar in termen de 7 zile de la depunerea dosarului la Adm. Financiara. La banca trebuie sa va prezentati cu CI, cu toate documentele de infiintare PFA in copie, precum si cu declaratiile 200 si deciziile de impunere in copie.
      OBS: Pe PFA nu se plateste impozit pe profit, ci impozit pe venituri nete. Stiu ca pare acelasi lucru, dar nu este.
      Regularizarea se va face la inceputul anului urmator.

      2.De plata CAS (pensie) sunt scutiti doar pensionarii si persoanele care sunt deja incadrate cu CIM in momentul infiintarii PFA. Daca sunteti profesoara deja angajata, atunci mergeti cu contractul de munca in copie. Daca sunteti pensionara aveti nevoie de o copie a cuponului de pensie. Daca nu sunteti pensionara si aveti un CIM (indiferent pe cate ore/zilnic) si doriti sa platiti suplimentar la CAS, atunci o puteti face. Daca aveti CIM la infiintarea PFA si pe parcurs renuntati la acest contract, atunci trebuie sa anuntati Adm. Financiara si sa platiti din momentul respectiv.

      3.Deciziile de impunere pentru veniturile nete anticipate, pentru CAS si CASS va sunt eliberate pe loc la depunerea dosarului la Adm. Financiara.

      4.La CASS (contributia de sanatate) s-au adus modificari serioase in noul cod fiscal ce va fi aprobat. Daca aveti un CIM, atunci nu trebuie sa platiti. Daca cei de la CNAS va spun ca aveti restante, atunci puteti plati si pe parcurs, nu este necesar sa platiti inainte, insa o sa aveti penalitati de intarziere, iar restanta va aparea pe PFA, insa atentie, aceasta restanta precum si penalitatile NU vor fi cheltuieli deductibile !!!

      5.Casa de marcat nu trebuie neaparat sa aveti in acest caz (doar in cazul unui magazin sau a unei activitati care sa impuna zilnic un flux mare de oameni). Dar, chiar si asa, daca neaparat doriti, o puteti achizitiona, insa legea nu va obliga. Pentru contabilitatea PFA va recomand programul de contabilitate gratuit de pe site-ul sagasoft.ro. De acolo alegeti optiunea „saga p.s.” (saga in partida simpla). Ar trebui sa platiti doar daca doriti ca programul sa va fie actualizat, insa actualizarile sunt de obicei pentru declaratii, iar declaratiile le puteti depune si fara „saga”. Din acest program va puteti lista si facturile si chitantele, nefiind necesara achizitionarea lor pe suport de hartie. Numerele pe care le veti da chitantelor si facturilor sunt la alegerea dvs, insa trebuie sa eliberati in acest sens un document intern, respectiv o decizie. Exemplu: Incepand cu data …se dau urmatoarele numere pentru chitante si facturi (si specificati o plaja de cca. 100 de numere pentru fiecare). E bine sa mai puneti un cod de litere pentru a personaliza numerotarea lor.

      Sper ca am luat un 10 cu acest raspuns.
      Mult succes !

      Ioana Haitchi

      • Buna dimineata!multumesc frumos pentru raspuns!eu nu lucrez de 3 ani,acum fiindca voi avea cativa copii m-am decis sa fac Pfa sa lucrez legal.asadar de 3 ani nu am mai contribuit nici la pensie nici la sanatate cu nici o suma.m-ati lamurit si meritati un 10 in primul rand pentru atentia acordata fiecarei persoane in parte.o ultima intrebare.ar trebui sa platesc retroactiv pentru sanatate?la pensie am inteles ca nu fiindca nu ma incadrez cu suma pe care o voi declara.o zi frumoasa!numai bine!

    • Din ceea ce cunosc, nu. Mergeti totusi la biroul de consultantza pentru contribuabili, altul decat cel de la ghiseu. Fiecare administratie financiara are un back-office specializat intr-un asemenea serviciu gratuit. Intrebati la biroul de informatii, unde este acel ghiseu, iar acolo veti putea expune toata situatia pentru care doriti sa faceti aceasta modificare.

  51. Buna ziua

    Am o intrep. individuala si in anul 2014 am avut venit sub plafonul care ma obliga la plata contributiei pentru pensie si nu am depus declaratia 600. In anul 2015 luna iulie in urma unui control de la ANAF , am avut surpriza ( mi-au scos niste cheltuieli nejustificate ) sa ma trezesc ca pe anul 2014 am depasit plafonul respectiv si trebuie sa depun decalaratia 600. Va mentionez ca eu platesc facultativ din anul 2009 de cand am deschis I.I.-ul contributia pentru pensie deci teoretic am platit cei 222 lei lunar in anul 2014 .Va rog sa-mi spuneti cum sa procedez.

    • Bună ziua

      În primul rând trebuie să vă refaceţi situaţiile pe care le-aţi depus pentru anul 2014, respectiv să depuneţi declaraţii rectificative cu noile venituri şi să plătiţi diferenţa de impozit. Apoi, cel mai bine ar fi să mergeţi la biroul de consiliere clienţi de la administraţia financiară de care aparţineţi. Este un back office unde vi se acordă consiliere financiară gratuită. Mergeţi acolo cu declaraţiile şi cu constatarea controlului de la ANAF şi vă vor spune ei cum să procedaţi mai departe. Îmi cer scuze, însă momentan nu sunt în România şi nu ştiu foarte exact care sunt modificările legislative.
      Mult succes !

  52. buna seara ,am citit cu multa atentie toate comentariiile vreau sa stiu exact daca am inteles bine daca o pers este pensionara in sistemul public de pensii si are pfa nu depune decl 600 si evident nu plateste cass va multumesc anca

  53. Buna seara,

    Va multumesc pentru rabdarea dvs. de a raspunde prompt fiecarei persoane de mai sus. Am ajuns pe aceasta pagina fiind facut „ping-pong” de pe alte site-uri de profil unde informatiile sunt foarte interpretabile. Pe aceasta cale voi ridica si aici problema cu decl. 600, valabila pe noul cod fiscal 2016, care probabil va ajuta si pe altii. Sunt o intr. individ. cu activitate in sistem real,activitate inceputa in 2014. Nu lucrez in alta parte. Atat pe 2014 cat si pe 2015 nu am realizat venituri lunare mai mari decat baza de calcul pentru CAS, valabila atat pentru 2015 cat si pentru noul an 2016. Desi in 2015, conform legii 227/2015 art.148, nu am depus fizic declaratia 600, pentru ca nu indeplinesc conditiile obligatorii de a o depune, intalnesc tot mai multe persoane care sustin ca trebuie depusa, dar de ce ? legea spune ca nu se depune daca nu indeplinesti conditiile. De asemenea din articolele de mai sus inteleg ca 600 se depune anticipat doar daca veniturile declarate anticipat, indeplinesc baza de calcul. Corect ? Va multumesc !

    • Da, insa au aparut modificari in codul fiscal incepand cu anul 2016, la fel de interpretabile. Imi cer scuze tuturor, dar inca nu sunt clarificata nici eu cu privire la acestea. Voi reveni.
      Multumesc pentru intelegere.

  54. Buna! Multumesc frumos pentru articol. Sunt PFA la norma de venit. Incerc sa completez declaratia, dar nu-mi dau seama ce cifre trebuie sa trec in coloana „Venit bază de calcul”. Ma puteti ajuta va rog?

    • Buna ziua
      Acest venit este in functie de activitatea dvs. pe care o gasiti in codul CAEN si mai apoi in functie de adresa la care este inregistrat sediul profesional. Codul CAEN este trecut pe certificatul de inregistrare, iar baza de date pentru venitul bazei de calcul o gasiti pe internet sau la biroul de consultanta gratuita (un back office – intrebati la adm financiara la biroul de informatii). Pentru fiecare zona a tarii e alta baza de calcul.

      Mult succes !

    • Pentru anul 2016 s-a publicat un nou format de formular 600, nu mai este valabila varianta anterioara ! Intrati pe site-ul anaf si descarcati noua versiune.

    • Buna seara

      Trebuie sa mergeti cu toate actele la ONRC – Oficiul National al Registrului Comertului, adica acolo unde ati infiintat PFA-ul. Taxele sunt comparabile cu cele platite la infiintare.

  55. Buna ziua
    Sint pfa cu realizari sub minim pe economie si totusi as dori sa platesc cas insa ma trimit de la anaf la casa jud. de pensi si invers .Ce trebuie sa fac.Va multumesc.

  56. pentru un medic de familie care a platit la casa de pensie in mod regulat adica lunar
    conform unui contract o suma de 626ron apoi de un an si jumatate 526 ron si nu a depus niciodata decl 600 ce se va intimpla cu sumele depuse
    a depus mai mult decit ar fi fost corect confom cerintelor decl 600.daca depune declaratiile retroactiv i se mai face regularizarea? am inteles ca numai din acest an se calculeaza ln funcie de venit net cf decl 200.
    va multumesc anticipat daca o sa doriti sa ma ajutati

    • Buna seara

      Recunosc faptul ca nu stiu care este regimul pentru medici in acest caz. Va sfatuiesc sa mergeti la casa de sanatate si sa solicitati o consultatie in acest sens si sa reveniti cu un raspuns si pentru alte persoane interesate.
      Multumesc !

  57. Buna ziua …suntem o I.F. cu venit real si din pscate am estimat un venit mult prea mare …putem sa rectificam acest lucru pt ca deja platile sunt mai mari decat ce am incasat …..ce ar trebui sa facem…multumesc

    • Buna seara,
      Acum nu puteti face nimic. Trebuie sa platiti impozitele anticipate conform declaratiei (declaratiilor) de impunere. Abia anul viitor veti putea regulariza anul 2016.
      Mult succes !

  58. Buna ziua,

    Am avut un contract pe drepturi de autor in 2014 si am primit azi, 1 Noiembrie 2017, o instiintare de la ANAF conform careia ar fi trebuit sa completez declaratia 600. Din articolul dvs, inteleg ca cei care realizeaza venituri din drepturi de autor NU trebuie sa completeze D600. Am inteles corect?

    Multumesc!

    • Ati inteles bine, dar ce mai e de inteles astazi? ANAF-ul nu mai are nicio regula sau mai bine zis, are doar una: bataia de joc!
      Va spun sincer, ma declar depasita de situatia actuala. Pur si simplu nu-mi permit sa va dau un sfat pe care sa contati 100%.
      Va sfatuiesc sa mergeti la Administratia Financiara la biroul de consultantza persoane fizice – intrebati la ghiseul de informatii – si acolo, cu putina sansa, va veti lamuri. Am rugamintea sa reveniti si sa ne informati si pe noi, muritorii, ce ati rezolvat.
      Multumim anticipat!

  59. Buna,
    Am primit in cursul zilei de azi o instiintare pentru depunerea declaratiei 600 de la ANAF pt un PFA cu norma de venit, pentru anii 2012, 2013, 2014. Mentionez ca in acest interval am fost si angajat cu 8 ore, am depus la ANAF si adeverinta ca sunt angajat pentru reducerea normei de venit. In 2015 am inchis pfa-ul. Trebuie sa mai depun declaratia 600? Multumesc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s